ضایعات غذایی در ایران معادل غذای ۱۸ میلیون نفر است

برنامه “زمین ۳۶۰ درجه” با موضوع توسعه پایدار محیط زیست در بحران های غیرطبیعی مانند جنگ با حضور دکتر رضا مکنون عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

مکنون در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به مفهوم “توسعه پایدار” گفت: توسعه پایدار به معنای استفاده بهینه از منابع با روش های درست برای زندگی سالم و مطلوب است.

وی با طرح سوالاتی در این خصوص مطرح کرد: چرا مصرف انرژی در ایران برای تولید ناخالص داخلی ۲,۵ برابر مصرف انرژی در دنیاست؟ این موضوع فقط به ضعف در مدیریت انرژی برمی گردد. چرا مصرف آب در ایران ۲۲۰ لیتر نفر در روز است؟ درحالیکه کشورهای دیگر با ۱۰۰ لیتر نفر در روز آب مصرف می شود. متاسفانه ما به جای اصلاح الگوی مصرف، آب را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال می دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به نقش فرهنگ سازی در این خصوص خاطرنشان ساخت: اقتصاد، اجتماع و محیط زیست سه رکن اصلی در توسعه پایدار هستند که باید با هم هماهنگ باشند لذا اگر الگویی به مردم ارائه دهیم آمادگی آن را نداشته باشند نتیجه ای نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه همچنین مقوله صلح را از جمله بندهای توسعه پایدار معرفی کرد و گفت: اگر صلحی نباشد ملت ها برای تنظیم برنامه توسعه پایدار خود فرصتی نخواهند داشت کمااینکه در حال حاضر مشخص نیست که کشورهای عراق، افغانستان و سوریه تا چند سال بعد تازه به نقطه صفر می رسند تا خسارات ناشی از جنگ را جبران کنند.

مکنون با اشاره به یکی از معضلات زیست محیطی و تاثیر آن بر سلامت جسم انسان مطرح کرد: وقتی دمای منطقه تالاب بالا می رود بیماری های مختلفی هم ایجاد می شود؛ بدین صورت که با خشک شدن تالابها گرد و غبار بیشتر شده و به دنبال آن تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها نیز افزایش می یابد. ضعف بدن در مقابل امراض و افزایش سرطان ها از جمله عوارض این مسئله زیست محیطی است.

وی همچنین به راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار منطقی اشاره کرد و گفت: صلح لازمه دستیابی به توسعه پایدار است.بسیاری از کشورها بدون توجه به نیازهای نسل آینده از منابع استفاده می کنند و زندگی نسل های آتی را به خطر می اندازند.

مکنون با تأکید بر لزوم تحولات جدی در صنعت کشاورزی ایران گفت: ضایعات غذایی ما به اندازه غذای ۱۸ میلیون نفر است. چرا ما نباید به دنبال کاهش ضایعات باشیم؟ خانواده ها باید در این امر مشارکت کنند.

به اشتراک بگذارید:

ورود به وبسایت رسمی دکتر رضا مکنون