نگرانی عضو شورای عالی سازمان محیط زیست از نحوه نگرش به کشاورزی در برنامه ششم

عضو شورای عالی سازمان حفاظت از محیط زیست خشک شدن تالاب‌ها و کم‌آبی رودها را به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی دانست و گفت: در حال حاضر ۱۳۵ درصد از آب‌های زیرزمینی و ۹۰ درصد از آب‌های سطحی را مصرف می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر رضا مکنون امروز سه‌شنبه در دومین کنفرانس ملی «مهندسی و تکنولوژی‌های سبز برای آینده پایدار» با بیان اینکه در الگوی توسعه کشور باید دگرگونی‌های اساسی ایجاد شود، افزود: مرحوم آیت‌الله رفسنجانی قبل از فوت‌شان با کسب اجازه از مقام معظم رهبری اقدام به بازبینی سیاست‌های ابلاغی ایشان کرده بود.

وی با بیان اینکه از ۱۴ سیاست اعلام شده در سیاست‌های ابلاغی، ۶ مورد مربوط به توسعه پایدار است، ادامه داد: آب، انرژی، منابع طبیعی، حمل‌ونقل، کاهش خطرات و معدن از جمله تاکیدات این سند است که باید به آن توجه شود.

مکنون با اشاره به وضعیت استفاده از آب‌های زیرزمینی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۳۵ درصد از آب‌های زیرزمینی و ۹۰ درصد از آب‌های سطحی را مصرف می‌کنیم و در آینده اگر تلاش کنیم که از مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی جلوگیری کنیم، به ۵۰ سال گذشته برمی‌گردیم.

عضو شورای عالی حفاظت از محیط زیست، خشک شدن تالاب‌ها و کم‌آبی رودها را به دلیل برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر ما به جنگ طبیعت رفته‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو برای مدیریت منابع آب اظهار کرد: براساس توافقات صورت گرفته باید ۷۵ درصد آب‌های زیرزمینی و ۶۰ درصد آب‌های سطحی به مصرف برسد و این در حالیست که در عرف زیست‌محیطی میزان برداشت آب‌های زیرزمینی ۲۰ تا ۴۰ درصد و آب‌های سطحی ۴۰ تا ۶۰ درصد است.

مکنون با اشاره به نقاط ضعف برنامه ششم توسعه با ابراز نگرانی نسبت نحوه نگرش به کشاورزی کشور، تاکید کرد: براساس این برنامه میزان برداشت آب‌های زیرزمینی ۱۱ میلیون متر مکعب پیش‌بینی شده است و از سوی دیگر بر تولید چغندر قند تاکید شده است و این در حالیست که کشت این محصول در کشور به آب زیادی نیاز دارد و با اجرایی شدن این برنامه ما به سمت فاجعه زیست‌محیطی حرکت می‌کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر با اشاره به ضایعات ۳۰ درصدی محصولات کشاورزی گفت: ما باید با استفاده از فناوری‌های نوین در جهت کاهش این میزان ضایعات محصولات کشاورزی که آب زیادی به آنها اختصاص داده شده است اقدام کنیم چراکه این میزان ضایعات محصولات کشاورزی می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر را تغذیه کند.

مکنون به بیان موفقیت کشور در خودکفایی گندم توضیح داد: در ابتدا میزان گندم تولیدشده کشور ۱۴ میلیون تن بود که با بررسی‌های انجام شده مشاهده کردیم که تنها ۱۰ میلیون تن گندم مورد نیاز است ولی با کمال تعجب مشاهده کردیم که در برنامه ششم میزان گندم مورد نیاز کشور را ۱۴ میلیون تن ذکر شده است که این به معنای چهار تن اضافه‌مصرف داریم.

به اشتراک بگذارید:

ورود به وبسایت رسمی دکتر رضا مکنون